Rob Geus valt zwaar door de mand met Smaakpolitie krijgt rechtszaak aan zijn broek

 

Rob Geus ligt onder vuur vanwege zijn nieuwe televisieprogramma waarin hij bedrijven inspecteert op hygiëne. Een aflevering over Sauna Drôme in Putten heeft grote ophef veroorzaakt. De eigenaar beweert dat Geus zonder toestemming het terrein betrad, stiekem filmde en zelfs monsters nam. Daarbij zou hij schoonmaakmiddelen van zijn eigen merk hebben aangeraden, wat volgens de sauna commercieel misbruik is. Gasten en medewerkers voelden zich ongemakkelijk omdat ze zich in een privésfeer bevonden. De sauna spreekt van ernstige privacyschending en misleiding. Volgens hen werd vertrouwen beschaamd in een omgeving waar bezoekers zich juist veilig moeten voelen.

Sauna Drôme heeft aangekondigd juridische stappen te ondernemen tegen de programmamakers. Ze willen dat de beelden worden verwijderd en dat de privacy van bezoekers beter wordt beschermd. Critici stellen dat Geus met zijn aanpak de grens tussen onderzoeksjournalistiek en sensatie overschrijdt. Zijn werkwijze zou eerder op provocatie lijken dan op openheid. SBS6 en producent John van den Heuvel hebben nog geen officieel commentaar gegeven. Ondertussen groeit de publieke discussie over de ethiek van realitytelevisie. Veel kijkers vragen zich af hoe ver programmamakers mogen gaan voor spectaculaire televisiebeelden en online aandacht.

 

Rob Geus zou er nare praktijken op nahouden

 

Eerder dit jaar kwam er ook al een merkwaardig bericht over de werkwijze van Rob aan het licht. Juicekanaal Reality.FBI meldde: “Rob, die we natuurlijk kennen van De Smaakpolitie, stond jarenlang bekend als strengste keurmeester van Nederland. Stickers plakken deed hij dan ook met zichtbaar veel plezier op de buis. Maar volgens bronnen die met ons spraken, zou hij er privé net zo makkelijk eentje uitdelen, zij het met wat bijzondere voorwaarden.”

Je voelt het al aankomen. Reality.FBI vervolgt: “Zo zou hij een paar jaar geleden, tijdens een bezoek aan een pannenkoekrestaurant in de buurt van Rotterdam, de eigenaresse hebben laten weten dat zij óók zo’n mooie sticker kon krijgen. Als daar wat tegenover stond. Wat dat precies was, werd door de bron met een knipoog omschreven als yoga in de bezemkast. Onder horeca-ondernemers wordt dit fenomeen inmiddels als lachen ‘de naturasticker’ genoemd. De onderneemster in kwestie zou vriendelijk hebben bedankt voor het aanbod. Of Rob vaker dit soort creatieve inspecties deed, schijnt niet helemaal uniek te zijn, volgens de bron.” Man man man: