In Tussen Kunst en Kitsch nodigt Frits Sissing je uit om voorwerpen te laten taxeren door een expert. Dat moet dus geen schaaltje van de HEMA zijn, maar wellicht heb je een schaal die je ooit geërfd hebt van je grootmoeder die dat weer geërfd heeft van haar grootmoeder. Dat zijn soms antieke stukken waar verzamelaars ongelooflijk veel geld voor neerleggen omdat ze vandaag de dag zo zeldzaam zijn. Of wellicht heb je een gek schilderijtje in de gang of op zolder hangen dat je ooit gekregen hebt of op de rommelmark gekocht. Ook dat kan zomaar veel geld waard zijn.
Soms, heel soms, komen er stukken voorbij in het programma die bizar veel geld waard blijken te zijn. De eigenaresse bleek een schilderijtje te hebben van Alexej von Jawlensky was een Russisch expressionistisch schilder en leefde van 1864 (of 1865, dat weet niemand zeker) tot 1941. Zijn schilderijen hangen in veel musea en kunnen tonnen tot miljoenen waard zijn. Expert Willem de Winter werd omver geslagen door het stuk: “Ik dacht; dit kan niet waar zijn, wat gebeurt hier? Dit is ongelooflijk. Het is zonder twijfel de meest bijzondere en belangrijkste vondst in mijn carrière bij het programma.”
Grootste vondst ooit in Tussen Kunst en Kitsch
Het stuk komt uit een erfenis van haar grootvader die schoenmaker was. Als kind vond ze het mooi en kleurrijk dus wilde ze het wel hebben. Het blijkt minstens 300.000 euro waard te zijn en is daarmee de grootste vondst uit de geschiedenis van het programma. Expert Paul de Winter: “Ik zag het onmiddellijk. Ik dacht; dit kan niet waar zijn, wat gebeurt hier? Een zeldzame opwinding maakte zich van mij meester. Zo’n vondst van formaat doe je maar een keer in je leven. U heeft een onvermoede parel bij u in huis hangen van een kunstenaar met een enorme reputatie die van groot belang is voor alle generaties na hem. Zijn werk is in heel veel musea te bewonderen.”
Expert Paul van Rosmalen twijfelt niet: “We waren nu in de gelukkige situatie dat we meer onderzoek konden doen. Het lijdt bij ons weinig twijfel. Alle seinen staan op groen. Dit werk en alle details die wij op het werk hebben kunnen ontdekken, ademen Jawlensky. Nu moet alleen het ultieme groene licht nog gegeven worden door het Jawlensky Archiv.” De eigenaresse blijft anoniem tot de uitzending om haar veiligheid en de veiligheid van het schilderij te waarborgen.