Je WhatsApp-oplichter met één berichtje nachtmerries bezorgen doe je zó!

Oplichters op WhatsApp zijn inmiddels een bekend fenomeen in Nederland en waarschijnlijk in de rest van de wereld. Toch komt het nog steeds voor dat ouderen in de oplichtingen van deze boefjes trappen. Er gaan complete lijsten van telefoonnummers rond die een oplichter koopt waarmee de oplichters mee aan de slag gaan. De oplichter stuurt het nummer een berichtje met iets van ‘Hé mam [of pap], mijn telefoon is kapot ik heb een nieuw nummer…’ De bezorgde moeder of vader aan de andere kant van het gesprek laat dan meestal al gauw blijken of diegene erin trapt of niet. Al snel gaat het gesprek over een openstaande rekening die vaak snel afgelost moet worden. Dit gaat soms over honderden euro’s maar vaak ook over duizenden euro’s. De oplichter schetst een probleem en de bezorgde ouder maakt vervolgens geld over naar een onbekende rekening.

Oplichter op WhatsApp aanpakken doe je zo

Hoewel steeds meer mensen deze smerige trucjes kennen zijn er nog altijd mensen die er wél in trappen. Wanneer er nog altijd geld te halen valt zullen de oplichters dit blijven doen. In 2021 zijn er zo’n 8000 meldingen van deze manier van fraude met een gemiddeld overgemaakt bedrag van 2000 euro. Dat is 16 miljoen euro aan overgemaakte bedragen van bezorgde ouders naar wildvreemde criminelen. Ook in 2022 zijn er nog duizenden slachtoffers die in deze truc zijn getrapt. Het beste wat je kunt doen is het nummer direct blokkeren en melding maken bij de politie. Maar sommige mensen kiezen ervoor om toch even te ‘spelen’ met de fraudeur. Hieronder een mooi voorbeeld waar je weinig tijd aan kwijt bent:

Voorkom oplichting

De website van veilig bankieren geeft de volgende tips om oplichting via o.a. WhatsApp te voorkomen:

  • Installeer geen apps op uw telefoon die zogenaamd van een bank zijn. De apps van banken worden alleen via Google Playstore, Apple Appstore of Windows Store aangeboden.
  • Bescherm uw codes: vul uw gebruikersnaam en wachtwoord voor internetbankieren alleen in op de pagina van uw bank. Klik nooit op een link in e-mail, WhatsApp of sms om op deze pagina te komen, maar type zelf het internetadres van uw bank in uw browser en klik bovenin op ‘Inloggen’. Of gebruik de bank app.
  • Wanneer u koopt of verkoopt op Internet (bv via een advertentiesite) en geld wil overmaken of ontvangen van een (ver)koper, dan is alleen het IBAN-nummer van de ontvanger nodig voor de persoon die wil betalen. Wanneer u om andere gegevens gevraagd wordt, kan het zijn dat u wordt opgelicht.
  • Stuur nooit een foto van uw betaalpas of identiteitsbewijs naar andere personen of instellingen. U leest hierover in de folder Geef oplichters geen kans: een veilig ID.
  • Bij twijfel: bel uw bank.

Via ‘veiligbankieren.nl