Vroeger kocht je je broden nog bij de bakker, tegenwoordig doen de meeste mensen dat in de supermarkt. De Albert Heijn heeft veruit de meeste klanten in Nederland, gevolgd door de Lidl en daarna de Jumbo. Al deze supermarkten zijn van vrijwel alle markten thuis, er zijn dus ook altijd kleine bakkerijen aanwezig in de supermarkt. Deze broden zijn vaak een stukje goedkoper dan je bij de bakkerij, daarbij is het ook handig dat je gelijk je eieren, melk en wasmiddel kunt kopen in één loopje.
Wie in Amsterdam woont heeft vaak zo’n 23 supermarkten op loopafstand. Echter is daar ook iets aan de hand wat al langer speelt in de Amsterdamse horeca. In Amsterdam kun je vrijwel geen vaasje of fluitje meer bestellen omdat de bediening geen Nederlands spreekt. Schijnbaar kun je bij de bakker in de Appie ook niet meer om een specifiek brood vragen in het Nederland zonder dat in het Engels te moeten doen.
Gast uitgekafferd in Albert Heijn
Natuurlijk is het geen probleem om Engels te spreken wanneer blijkt dat iemand geen Nederlands kan. We kunnen ons voorstellen dat dat vervelend kan zijn wanneer dat overal het geval is. Echter werd deze gast zelfs uitgekafferd omdat hij een medewerker in het Nederland om een brood vroeg. De naam van het brood is immers Nederland, het kon dus eigenlijk niet anders dan de Nederlandse naam ‘Liefde en Passie-brood’ uit te moeten spreken. Dat werd niet erg gewaardeerd: