Tijdens het recente optreden van K3 op het festival Kamping Kitsch Club in Kortrijk ontstond veel ophef. Op de achtergrondschermen verschenen door AI gegenereerde beelden waarin de groep te zien was met hoofddoeken. Maar ook bikini’s en zelfs fallussymbolen. Veel fans reageerden geschokt en spraken van een ongepaste en respectloze vertoning. Op sociale media werd het optreden fel bekritiseerd als “compleet respectloos en fout. Seksualisering en provocatie onder het mom van entertainment?”
De organisatie Muslim Rights Watch België (MRWB) gaf aan dat veel moslima’s zich beledigd voelden door de vertoonde beelden. Een woordvoerder lichtte toe: “Dit draagt niet bij aan inclusie, maar zet een bevolkingsgroep weg in karikatuur en spot.” De festivalorganisatie nam hierop de verantwoordelijkheid en benadrukte dat zowel Studio 100 als K3 zelf “op geen enkele manier bij betrokken waren.” In een verklaring benadrukten zij dat Kamping Kitsch Club wil staan voor humor en zelfrelativering, maar ook erkenden: “Als iemand zich gekwetst voelt… staat dat haaks op de waarden die wij als organisatie willen uitdragen.”
Discussie over grenzen van AI-humor
Het incident werpt een bredere discussie op over hoe AI wordt ingezet in de entertainmentwereld. Waar technologie kansen biedt voor creatieve uitingen, kan het ook leiden tot grensoverschrijdende of kwetsende inhoud. In dit geval ging de satirische insteek voorbij aan de grenzen van respect. Dat vinden critici.
Hoewel de organisatie excuses heeft aangeboden, is de verontwaardiging onder fans en betrokkenen nog niet geluwd. Op sociale media wordt opgeroepen om beter toezicht te houden op dit soort producties. Voor veel volgers blijft de vraag open: hoe kan worden voorkomen dat AI-beelden worden gebruikt op een manier die groepen mensen kwetst of beledigt? De beelden: